O zdrowiu - okładka

Zdrowie w pracy programisty

Zdrowie w pracy programisty

Część czytelników może powiedzieć: “Przecież to jest blog dotyczący technologii, a ten nam tu ze zdrowiem wyskakuje!” – i te osoby będą miały rację. Jednakże zdrowie w naszym życiu odgrywa piekielnie ważną rolę. Utrata zdrowia może nieść tragiczne i czasem nieodwracalne konsekwencje, ponadto zdrowe ciało i umysł pozwalają znacznie zwiększyć naszą wydolność zarówno fizyczną jak i psychiczną. W tym wpisie chciałbym omówić kilka aspektów, które pomogą ci zachować świeży umysł i zadbać o twoje ciało. Świeży umysł i zdrowie w pracy programisty są bardzo ważne i mam nadzieję, że jest to dla Ciebie oczywiste. Nie przedłużając:

Ruszaj się i unikaj siedzenia

Nikt nie każe Ci przebiec od razu maratonu! Zobacz jednak ile okazji do poruszania się masz w ciągu dnia. Jeśli nie masz zbyt daleko do pracy, to możesz wybrać spacer, bądź rower zamiast samochodu lub komunikacji miejskiej! Nawet krótki, spokojny spacer sprawi że twoje ciało zostanie poruszone do działania, a mózg się dotleni! Co więcej, oszczędzasz na paliwie a środowisko będzie Ci za to wdzięczne. 🙂

Drugą ważną kwestią jest pozycja ciała w jakiej spędzasz swój dzień. Pozycja siedząca nie jest dla nas pozycją optymalną. Ponadto, wielogodzinne siedzenie powoduje, że nasz kręgosłup się męczy a mięśnie stają się napięte. Zdarza mi się, że po wielu godzinach siedzenia czuję dyskomfort całego ciała, który właśnie spowodowany jest ciągłym siedzeniem. Do poradzenia sobie z tym problemem powstały rozwiązania takie jak biurka przystosowane do pracy stojącej. Jest to bardzo przyjemne i wygodne rozwiązanie, z którego mam okazję korzystać w pracy i na bazie własnych doświadczeń mogę śmiało każdemu je polecić!

 

Zdrowie w pracy programisty - spacer
Poranny spacer do pracy sprawi, że twój umysł będzie świeży i wypoczęty!

Rób przerwy w pracy

Przerwa w pracy jest czymś według mnie obowiązkowym. Nasz umysł nie jest przystosowany do wielogodzinnego ciągłego wysiłku, dlatego też rób sobie co jakiś czas przerwy. Pięć minut przerwy na każdą godzinę pracy powinno być optymalnym rozwiązaniem. Co ważne spożytkuj tę przerwę w mądry sposób. Sprawdzenie Facebook’a na telefonie nie jest zbyt mądrym rozwiązaniem – twój mózg w dalszym ciągu dalej będzie w “trybie pracy”. Znacznie lepiej zrobić sobie krótki spacer, przewietrzyć się, porobić drobne prace fizyczne czy porozmawiać z kimś. Za przerwę w pracy podziękują ci również oczy.

Dbaj o oczy

W tej kwestii również warto zadbać o kilka rzeczy. Przede wszystkim wcześniej już wspomniane przerwy. Po drugie, kup sobie okulary ze specjalnymi filtrami, dzięki którym nasze oczy nie będą się aż tak męczyć. Trzecią ciekawą opcją są filtry niebieskiego światła. Najczęściej w postaci aplikacji, ale czasami dostajemy je jako gotowe rozwiązanie wraz z systemem (na przykład ja mam tak w telefonie).  Jeśli pracujesz przy sztucznym świetle zadbaj o to, aby żarówki dawały “ciepłe światło”. Warto też unikać pracy w ciemności, oraz zachować odpowiednią odległość twarzy od monitora.

 

Zdrowie w pracy programisty - okulary

 

Pamiętaj o nawodnieniu

Nasz organizm do życia potrzebuje wody. W trakcie pracy często o tym nie myślimy, ale praca z urządzeniami, które mają różnego rodzaju wentylatory i klimatyzatory sprawiają, że powietrze wokół nas się wysusza, przez co wysuszamy sobie m. in. gardło. Warto mieć koło stanowiska pracy szklankę wody i regularnie ją pić, nie tylko po to aby zwilżyć gardło, ale też po to, żeby nawodnić organizm. Oczywiście zamiast wody można wybrać kawę lub herbatę, jednak tutaj trzeba znać umiar. Jedna, czy dwie kawki w ciągu dnia z pewnością dadzą nam “kopa”, lecz picie dziesiątej kawy na pewno nie wpłynie na nas pozytywnie.

Jedz zdrowo

Dieta ma również duży wpływ na nasze życie. Tego, że warto jeść zdrowo nie muszę chyba nikomu mówić, natomiast skupię się na kilku drobnych aspektach, które mogą poprawić lub obniżyć naszą wydajność.

Po pierwsze unikaj słodkich przekąsek i napojów takich jak słodzone napoje, batoniki etc. Te produkty zawierają duże ilości cukru, co początkowo da ci “kopa energetycznego”, ale to uczucie szybko minie i będziesz potrzebował tego cukru więcej.

Po drugie nie obżeraj się. Gdy jesteśmy objedzeni, rozleniwiamy się i nic nam się nie chce, ponieważ nasz organizm pożytkuje energię na trawienie. Towarzyszy nam również uczucie ociężałości.

Zamiast batonika, chipsów czy mlecznej czekolady wybierz zdrowsze przekąski. Przekąski takie jak orzechy, owoce czy gorzka czekolada to legalny doping dla Twojego mózgu! 😉

 

Zdrowie w pracy programisty - śniadanie

Wysypiaj się

Wśród programistów zdarzają się tacy, którzy zarywają nocki przed komputerem, a ich lekiem na niedobór energii jest wcześniej wspomniana kawa, czy batoniki. Jest to doraźne i zgubne w skutkach podejście. Długotrwałe postępowanie w ten sposób wpłynie nie tylko na nasze ciało, przez co będziemy czuli ciągłe zmęczenie, ale też ucierpi na tym nasz umysł a nawet psychika. Długotrwałe niedobory snu mogą powodować problemy ze skupieniem się, drażliwość oraz zmniejszać naszą efektywność.

Warto też zadbać o jakość naszego snu. Przede wszystkim pomieszczenie, w którym śpimy powinno być solidnie przewietrzone a nasza pościel świeża. Nie powinno się zasłaniać okien w 100%, gdyż wpadające rano promienie słoneczne szybciej pozwolą nam się wybudzić.

Przed snem powinniśmy powstrzymać się od korzystania z urządzeń elektronicznych, gdyż wcześniej wspomniane światło z nich sprawia, że produkcja melatoniny, czyli hormonu snu zostaje zaburzona, przez co możemy mieć problem z zaśnięciem.

Warto też zainteresować się fazami snu. Istnieją dwie fazy snu: faza snu płytkiego i faza snu głębokiego. Budzić powinniśmy zawsze w fazie płytkiej, dzięki czemu nie będziemy odczuwać “zamulenia” podczas wstawania.

 

Zdrowie w pracy programisty - sen

 

Krótkie podsumowanie

Mam nadzieję, że tym wpisem przekonałem cię do zadbania o siebie, oraz że zdrowie w pracy programisty to jest temat, na który warto zwracać uwagę! To tylko kilka, moim zdaniem najważniejszych aspektów, których wdrożenie w swoje życie nie wymaga praktycznie żadnego wysiłku.

Jeśli zainteresował cię temat zdrowia, przesłuchaj sobie te dwa podcasty. Temat zdrowia jest tam bardzo dokładnie omówiony i znacznie bardziej rozwinięty, niż w moim artykule. Możesz to zrobić chociażby w trakcie porannego spaceru do pracy! 😉

Linki do podcastów:

https://www.youtube.com/watch?v=OmJjx4BWnnI

https://www.youtube.com/watch?v=-i0Vljd_H5Y