Wzorzec projektowy Visitor (Odwiedzający) to jeden z behawioralnych wzorców projektowych opisanych przez Gang of Four. W tym artykule poznasz zasadę działania tego wzorca oraz jego przykładowe zastosowania. Ten wpis jest kolejnym … Czytaj dalej Wzorzec projektowy Visitor
Biały wywiad znany szerzej jako OSINT to pozyskiwanie informacji z wykorzystaniem publicznie dostępnych źródeł i narzędzi. Wartościowym źródłem pozyskiwania informacji w ramach białego wywiadu są m.in. mapy. W tym artykule przedstawię Ci kilka wybranych … Czytaj dalej OSINT – pozyskiwanie informacji z wykorzystaniem map
Wzorzec projektowy Metody Szablonowej, bardziej znany pod oryginalną nazwą Template Method to jeden z behawioralnych wzorców projektowych opisanych przez Gang of Four. W tym artykule poznasz zasadę działania tego wzorca oraz jego … Czytaj dalej Wzorzec projektowy Template Method
O webhookach publikowałem już kilka słów, omawiając sposoby na testowanie mechanizmu webhooków na aplikacji uruchomionej na lokalnej maszynie. Jeśli nie miałeś/aś okazji pracować z webhookami, to odsyłam Cię do przeczytania wcześniej tamtego artykułu. Dla … Czytaj dalej Asynchroniczne procesowanie webhooków
Tym artykułem mogę sobie strzelić w kolano, patrząc na to, czym zajmuję się na tym blogu. Niemniej jednak jest to problem, z którym sam zmagałem się przez długi czas, i z którym nadal czasami walczę. W tym … Czytaj dalej Jak nie wpaść w pułapki nauki?
Upowszechnienie się LLM-ów, a w szczególności powstanie Chat GPT spowodował wysyp „ekspertów” od AI i wątpliwej jakości materiałów edukacyjnych. Do AI_Devs początkowo podchodziłem również dość sceptycznie. Jednak spośród zalewu treści edukacyjnych … Czytaj dalej Moje wrażenia z kursu AI_Devs 2 Reloaded
Wzorzec projektowy Kompozyt (Composite) to jeden ze strukturalnych wzorców projektowych opisanych przez Gang of Four. W tym artykule poznasz zasadę działania tego wzorca oraz jego przykładowe zastosowania. Ten wpis jest kolejnym … Czytaj dalej Wzorzec projektowy Kompozyt
Jakiś czas temu skusiłem się na zakup książki „Algorytmy: Ilustrowany przewodnik”, która od lat znajduje się na liście bestsellerów jednej z dużych księgarni informatycznych. Byłem ciekaw, czy programista mający już pewien bagaż … Czytaj dalej Aditya Y. Bhargava – Algorytmy: Ilustrowany przewodnik – dla kogo jest ta książka?
W życiu pewne są tylko śmierć i podatki. Zmienność w projektach IT, szczególnie tych, których początki nie sięgają pamięcią do czasów Cobola czy Fortrana, sprawia, że zbyt wczesne podejmowanie decyzji może skończyć się zbędną pracą i kosztami. … Czytaj dalej Czy później znaczy lepiej? O sztuce podejmowania decyzji
Początkowo tytuł tego artykułu miał brzmieć „rozmiar ma znaczenie”, ale na tyle mnie skręciło z żenady, że postanowiłem go zmienić. Gdybym miał opisać dobry Pull Request TYLKO jednym słowem, to odpowiedziałbym, że MAŁY. Gdyby to miałaby być jedyna … Czytaj dalej Keep it small, stupid – mój przepis na dobry Pull Request