Nie ma na świecie programisty, który wiedziałby wszystko. Duża część pracy programistów poświęcona jest poszukiwaniu dobrych i optymalnych rozwiązań. Często jednak nie udaje się odnaleźć zadowalającej odpowiedzi. W takim przypadku konieczne staje się … Czytaj całość wpisu Jak zadawać dobre pytania techniczne?

Posted on Categories Felietony

Ten wpis jest kolejnym wpisem z serii wpisów o wzorcach projektowych. Po przeczytaniu tego wpisu, zachęcam Cię do zapoznania się z innymi wpisami z tej serii: Wzorzec projektowy Factory (Fabryka) Wzorzec projektowy Singleton … Czytaj całość wpisu Wzorzec projektowy Proxy

Posted on Categories Czysty kod

Tematem tego wpisu jest normalizacja baz danych oraz omówienie poszczególnych postaci normalnych, do których można sprowadzić relacyjną bazę danych. Do omówionych zagadnień przygotowane zostały również przykłady. Czym jest normalizacja? Zgodnie … Czytaj całość wpisu Normalizacja baz danych

Posted on Categories Backend

Tematowi komentarzy w kodzie poświęciłem kiedyś wpis, w czasach gdy blog nie istniał w obecnej formie i pod obecną nazwą. Niestety, nie posiadam treści zawartej w tamtym wpisie, ale pamiętam, że wywołał on dyskusję, co pozwoliło na wymianę poglądów i punktów … Czytaj całość wpisu Komentarze w kodzie

Ten wpis będzie dość nietypowy w kontekście innych wpisów z mojego bloga. Temat obrony pracy dyplomowej spędzał mi przez jakiś czas sen z powiek. Na szczęście obrona pracy dyplomowej jest już za mną, a do następnej … Czytaj całość wpisu Obrona pracy dyplomowej

Posted on Categories Felietony

Fabryka jest bardzo powszechnie używanym i łatwym w zastosowaniu wzorcem projektowym. Mówiąc o wzorcu projektowym Fabryka można wyróżnić cztery rodzaje fabryk – Factory (fabryka), Factory Method (metoda wytwórcza), Static … Czytaj całość wpisu Wzorzec projektowy Factory (Fabryka)

Posted on Categories Czysty kod

W tym wpisie chciałbym przedstawić popularną metodę debugowania – Duck Debugging, czyli metodę debugowania gumowej kaczki. Metoda ta wielokrotnie pomogła mi rozwiązać skomplikowane problemy oraz znajdować błędy w istniejącym już kodzie. … Czytaj całość wpisu O metodzie Duck Debugging

SOLID, KISS i DRY to jedne z najpopularniejszych pojęć/skrótów wśród programistów. Są to na tyle kluczowe zagadnienia oraz przydatne w zadaniach programisty, że nie mogło ich zabraknąć na moim blogu. Wszystkie przykłady w tym artykule zostały napisane w TypeScripcie. … Czytaj całość wpisu SOLID, KISS i DRY

Niedawno, w ramach projektu na studia, miałem okazję brać udział w swoim pierwszym konkursie Capture The Flag (CTF). Z uwagi na to, że było to niesamowicie ciekawe doświadczenie, postanowiłem podzielić się w tym wpisie … Czytaj całość wpisu Mój pierwszy Capture The Flag