Blog

Wzorzec projektowy Factory (Fabryka)

Fabryka jest bardzo powszechnie używanym i łatwym w zastosowaniu wzorcem projektowym. Mówiąc o wzorcu projektowym Fabryka można wyróżnić cztery rodzaje fabryk – Factory (fabryka), Factory Method (metoda wytwórcza), Static Factory (fabryka statyczna) oraz AbstractFactory (fabryka abstrakcyjna). Głównym założeniem fabryki, tak jak w rzeczywistym świecie, jest wytwarzanie obiektów. Dzięki wykorzystaniu fabryki, można ukryć szczegóły implementacyjne tworzenia obiektów i odseparować je od logiki biznesowej. Ten … Czytaj dalej Wzorzec projektowy Factory (Fabryka)

O metodzie Duck Debugging

W tym wpisie chciałbym przedstawić popularną metodę debugowania – Duck Debugging, czyli metodę debugowania gumowej kaczki. Metoda ta wielokrotnie pomogła mi rozwiązać skomplikowane problemy oraz znajdować błędy w istniejącym już kodzie. Metoda gumowej kaczki – Duck Debugging Nazwa metody gumowej kaczki, jak nietrudno się domyślić, pochodzi od gumowej kaczki. Tej samej gumowej kaczki, która jest kojarzona z kąpielami. Metoda debugowania z użyciem gumowej … Czytaj dalej O metodzie Duck Debugging

SOLID, KISS i DRY

SOLID, KISS i DRY to jedne z najpopularniejszych pojęć/skrótów wśród programistów. Są to na tyle kluczowe zagadnienia oraz przydatne w zadaniach programisty, że nie mogło ich zabraknąć na moim blogu. Wszystkie przykłady w tym artykule zostały napisane w TypeScripcie. Jeśli jednak TypeScript jest Ci obcy, to przykłady w dalszym ciągu powinny być dla Ciebie zrozumiałe. Czym jest SOLID? SOLID to akronim, który można rozwinąć w pięć zasad programowania obiektowego: Single Responsibility Principle … Czytaj dalej SOLID, KISS i DRY

Mój pierwszy Capture The Flag

Niedawno, w ramach projektu na studia, miałem okazję brać udział w swoim pierwszym konkursie Capture The Flag (CTF). Z uwagi na to, że było to niesamowicie ciekawe doświadczenie, postanowiłem podzielić się w tym wpisie swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami odnośnie konkursów Capture The Flag. Czym jest Capture The Flag? Capture The Flag, w skrócie CTF, to konkurs z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Zadaniem uczestników jest znalezienie tzw. flag w podatnym systemie, … Czytaj dalej Mój pierwszy Capture The Flag

Transakcje ACID

Tym razem będzie nieco o bazach danych, a dokładniej mówiąc o zasadach transakcyjności, czyli ACID. Czym jest transakcja? W kontekście relacyjnych baz danych transakcja to mechanizm, który oczekuje zestawu operacji do wykonania. Do zaistnienia transakcji konieczne jest pomyślne wykonanie wszystkich operacji. W przeciwnym wypadku wszystkie operacje są odrzucane. Załóżmy, że mamy transakcję składającą się z 10 zapytań. Jeżeli ostatnie zapytanie będzie skutkowało błędem, to zmiany dokonane przez poprzednie … Czytaj dalej Transakcje ACID

Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 8 – Git

Jest to kolejny wpis z serii wpisów z pytaniami rekrutacyjnymi na stanowisko web developera. Listę wszystkich poprzednich wpisów z tej serii znajdziesz poniżej. Zachęcam Cię do zapoznania się jeśli jeszcze nie miałeś/aś okazji: Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 1 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 2 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 3 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 4 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 5 … Czytaj dalej Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 8 – Git

Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 7 – TypeScript

Jest to kolejny wpis z serii wpisów z pytaniami rekrutacyjnymi na stanowisko web developera. Listę wszystkich poprzednich wpisów z tej serii znajdziesz poniżej. Zachęcam Cię do zapoznania się jeśli jeszcze nie miałeś/aś okazji: Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 1 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 2 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 3 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 4 Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 5 … Czytaj dalej Web developer – pytania rekrutacyjne cz. 7 – TypeScript

Testy jednostkowe FIRST

Tematowi testów jednostkowych poświęciłem kilka artykułów na swoim blogu: Podstawy testów automatycznych oprogramowania O Test Driven Development Jeśli jeszcze się z nimi nie zapoznałeś/aś to serdecznie zachęcam. Tym razem poruszę temat zasad, którymi warto się kierować w trakcie pisania testów jednostkowych. Zasady te zostały zebrane pod akronimem FIRST. Owy skrótowiec możemy rozszyfrować jako: Fast Isolated Repeatable Self-validating Timely/Thorough Fast Testy jednostkowe powinny … Czytaj dalej Testy jednostkowe FIRST

Wzorzec projektowy Singleton

Ten wpis jest jednym z serii wpisów o wzorcach projektowych. Zachęcam też do sprawdzenia innych wzorców: Wzorzec projektowy Command (Polecenie), Wzorzec projektowy Factory (Fabryka) Struktura Na sam początek przedstawiam strukturę wzorca projektowego Singleton w postaci diagramu klas. Już sam diagram powinien powiedzieć Ci wiele o charakterystyce oraz potencjalnych zastosowaniach tego wzorca. Klasa Singleton posiada prywatną właściwość typu Singleton, w której przechowywana jest instancja wcześniej … Czytaj dalej Wzorzec projektowy Singleton

Dlaczego nie warto być programistą?

Mimo, że tytuł tego wpisu może brzmieć dość kontrowersyjnie, to uważam że taki post powinien znaleźć się na blogu skupionym wokół tematyki programowania i szeroko pojętego IT. Tym artykułem chcę nieco odczarować branżę IT z wizerunku utopijnego miejsca pracy pozbawionego skaz. Mimo przewrotnego tytułu, moim zadaniem nie jest nikogo zniechęcić do pracy w branży IT. Chcę jedynie pokazać, że każdy medal ma dwie strony i decydując … Czytaj dalej Dlaczego nie warto być programistą?